De ogen en oren in úw buurt!

Echt of Nep? Een interactieve training voor senioren over digitale oplichting

Bron: CCV

Krijgt u weleens een mail of bericht dat u niet vertrouwt of waarvan u denkt, klopt dit wel? In deze tijd gaat alles snel en doen we veel via internet. Criminelen maken hier misbruik van. Ze proberen u bijvoorbeeld op te lichten of geld van u te stelen.

Daarom vindt u hier de interactieve training Echt of Nep? Deze interactieve training is voor senioren en is gratis. De training is bedoeld om mensen weerbaarder te maken tegen digitale oplichting via de computer, het internet, de telefoon of een app. Aan de hand van korte filmpjes leert u meer over digitale oplichting. Ook krijgt u handige tips over onder andere nep e-mails en nep-appjes.

Tips: wat te doen bij Whats-app fraude?

  • Meld WhatsApp-fraude zo snel mogelijk bij je bank
  • Wees altijd alert als om geld wordt gevraagd, ook bij een bekend telefoonnummer.
  • Bel altijd eerst de persoon op het voor jou bekende nummer. Niet gebeld = geen geld.
  • Doe altijd aangifte bij de politie (ook bij een poging).
  • Controleer het rekeningnummer dat de oplichter opgeeft. Komt het overeen met het rekeningnummer van je bekende?
  • Scherm je social media af. Het gaat niet alleen om je telefoonnummer, maar ook om foto’s die je openbaar hebt staan en de relaties die je op jouw sociale media hebt staan (bijvoorbeeld ‘vader van’ of ‘getrouwd met’).
  • Je kunt ook melding doen van een poging tot WhatsApp-fraude bij de fraudehelpdesk https://www.fraudehelpdesk.nl/

Tips: wat te doen bij Phishing?

  • Gaat het om geld en is er haast bij? Vertrouw dit niet. Eerst checken dan klikken.
  • Klik nooit op een link van een mail die je niet vertrouwt en download geen bijlagen.
  • Bij twijfel, bel de organisatie waar het over gaat en doe altijd aangifte bij de politie.
  • Betaal niet zomaar, maar controleer altijd eerst of alles klopt, door de afzender en link te controleren op betrouwbaarheid.
  • Gebruik nooit het telefoonnummer uit de e-mail, deze kan nep zijn.
  • Doe altijd aangifte bij de politie als je opgelicht bent.
  • Je kunt ook melding doen van een poging tot Phishing bij de fraudehelpdesk https://www.fraudehelpdesk.nl/

Tips: wat te doen bij Helpdesk-fraude?

  • Veilige kluisrekeningen bestaan niet. Zoek het echte nummer van de bank op en bel zelf.
  • Meld helpdeskfraude altijd bij het echte bedrijf en doe altijd aangifte bij de politie.
  • Een bankmedewerker haalt nooit bij je thuis je bankpas of pincodes op en vraagt je ook niet om deze zelf op te sturen. Ga hier dus niet in mee.
  • Banken vragen nooit om geld over te maken naar een andere rekening.
  • Banken vragen nooit om persoonlijke gegevens. Verbreek de verbinding als je het niet vertrouwt.
  • Zoek zelf het telefoonnummer op van de instantie of bank en doe navraag.
  • Je kunt ook melding doen van een poging bij de fraudehelpdesk: https://www.fraudehelpdesk.nl

Tips: wat te doen bij Spoofing?

  • Gaat het om geld en is er haast bij? Vertrouw dit niet. Eerst checken dan klikken.
  • Klik nooit op een link die u niet vertrouwt en download geen bijlage.
  • Zoek zelf het telefoonnummer op van de instantie en doe navraag.
  • Betaal niet zomaar en deel geen gegevens, maar controleer altijd eerst of alles klopt, door de afzender en link te controleren op betrouwbaarheid.
  • Word je gebeld door een medewerker die zegt voor een bank of overheidsinstantie te werken? Stel veel vragen en zeg dat je zijn of haar identiteit wilt bevestigen.
  • Hang op en zoek het telefoonnummer op van de organisatie, en bel op die manier terug. Zo weet je zeker dat u echt iemand van deze organisatie aan de lijn hebt.
  • Maak nooit zomaar geld over, klik nooit zomaar op links en stuur nooit je pinpas op.
  • Doe altijd aangifte bij de politie als je opgelicht bent. Je kunt ook melding doen van een poging bij de fraudehelpdesk: https://www.fraudehelpdesk.nl

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com