De ogen en oren in úw buurt!

Hoe gaat de oplichter te werk?

De oplichter belt meestal anoniem of met een vals nummer. Wat de oplichters aan de telefoon zeggen wisselt. Ze bellen op, zeggen dat werken voor een bepaalde instantie, dat uw BSN-nummer wordt misbruikt, er een arrestatiebevel tegen u loopt of dat er is wat mis is met uw bankrekening. Het is een truc. Wordt u gebeld? Verbreek de verbinding.

Het maakt eigenlijk niet uit namens wie u wordt gebeld, want criminelen bedenken altijd weer een nieuwe truc. Het komt ook voor dat criminelen zich voordoen als medewerkers van het ministerie van Justitie en Veiligheid, de Hoge Raad en de Belastingdienst. Een ding is zeker: de zogenaamde medewerkers van andere overheidsinstanties proberen mensen geld afhandig te maken. Als het nodig is, gaan ze intimidatie niet uit de weg. Aan het eind van het gesprek zijn slachtoffers soms duizenden euro’s armer. Goed om te weten: overheidsinstanties vragen nooit naar betaalgegevens en vragen nooit om software op telefoon of computer te installeren.

Gebeld door de bankmedewerker?

Door een truc kan het op het scherm van uw telefoon lijken alsof uw bank belt. Als een cybercrimineel op deze manier zich voordoet als een bank, noemen we dat bankhelpdeskfraude, ook wel spoofing genoemd. Vervolgens vertelt de oplichter, de nepbankmedewerker, dat uw bankrekening gehackt is omdat er verdachte transacties te zien zijn op uw rekening. Dit is niet waar, maar zo probeert de oplichter u ervan te overtuigen om snel maatregelen te nemen. De oplichters gebruiken babbeltrucs om overtuigend over te komen. Soms weten ze veel details over het slachtoffer door datalekken of door phishing dat voorafgaand heeft plaatsgevonden.

Vervolgens zijn er verschillende manieren die oplichters gebruiken om u op te lichten:

  • De oplichter zal er op aandringen dat u geld overmaakt naar een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet, want in werkelijkheid is het een rekening van de oplichter. De oplichter biedt aan u te helpen bij het overboeken. Zo komt uw geld op de rekening van de oplichter terecht en wordt het geld snel weggepint.
  • Een zogenaamde bankmedewerker komt langs om te ‘helpen’ met het probleem. Deze ‘bankmedewerker’ probeert de inloggegevens van uw telefoon, tablet en uw bankrekening te krijgen. In sommige andere gevallen wil de ‘bankmedewerker’ de bankpas met pincode ophalen. Met uw bankpas en pincode krijgen ze toegang tot uw bankrekening.


WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com